50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

De formatie. Kabinet Jetten?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 3 Feb 2026 14:46:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Pien schreef:

Ik zie al jaren dat de VVD beloond wordt door niet open te staan voor ook maar iets van links gedachtegoed, hoe pietsie pietsie dat ook is.

En omgekeerd is dat wel zo?
Links staat wel een ietsiepietsie open voor rechts gedachtengoed van de VVD?
Breek me de bek niet open... Na wat geharrewar in de naoorlogse jaren volgde de PvdA het spoor van de SDAP, met de AOW van Drees als kroonjuweel. Ook ome Joop zat nog wel op het sociaaldemocratische spoor maar de partij werd langzamerhand een elitaire club van doctorandussen met rare uitschieters zoals de opvoeding van je kinderen maar liever uitbesteden aan de creche en de peuterspeelzaal (Hedy d'Ancona). In het tijdperk Kok bekeerde de PvdA zich volledig tot het neoliberalisme. Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat daar niks links en alles rechts aan is? Qua vreemdelingenbeleid noem ik maar even Job Cohen. Aardige man hoor, maar hij heeft tijdens zijn ministerschap wel de basis gelegd voor een keihard asielbeleid, waar Marjolein Faber alleen maar mee in zou stemmen. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat ik de PvdA, waar ik jaren op gestemd had, de rug toegekeerd heb, geholpen door persoonlijke zeer negatieve ervaringen met het zorgverzekeringsstelsel dat neoliberaal heel erg nodig geprivatiseerd moest worden vanuit het heilige geloof in marktwerking. Ik krijg daar nog steeds kotsneigingen van...

Ik snap de kritiek van rechts niet dat alle ellende door links veroorzaakt zou zijn. Links is nooit dominant geweest. Misschien ietsjes tijdens Drees maar in de periode van de wederopbouw heeft links zich altijd gedeisd gehouden om die wederopbouw mogelijk te maken, o.a. door loonmatiging. Wat mij betreft mogen grote bedrijven, miljonairs, banken en verzekeringsbedrijven daar wel wat dankbaarder voor zijn want vooral daaraan hebben ze hun rijkdom te danken. Maar nee, de winsten worden zonder dankjewel in eigen zak gestopt en als het eens wat minder gaat dan moet er ineens door de overheid, lees wij belastingbetalers, geleverd worden.

Wat ik nu zie is een voorzichtige trend bij de PvdA om wat meer aandacht te stoppen in een sociaal beleid. Dat heeft erbij geholpen om met GL samen te gaan werken maar al met al vind ik GL-PvdA helemaal niet zo links. Ook niet uitgesproken rechts, voor de duidelijkheid, maar vooral een middenpartij, waar heel goed zaken mee te doen is.

Het feit dat Jesse Klaver bereid is om constructief samen te werken met deze minderheidscoalitie vind ik niet eens een ietsie pietsie tegemoetkoming aan de drie rechtse rakkers, maar een groots gebaar. Ik vind, omgekeerd, eerder dat die drie een middelvinger opsteken naar de oppositie, al is het alleen al omdat er heel arrogant een aantal maatregelen afgekondigd zijn die niet eens in de verkiezingsprogramma's stonden, zoals de verhoging van het eigen risico en het verhogen van de AOW-leeftijd. In feite is dt gewoon kiezersbedrog. Dat Klaver zich bezorgd uit vind ik volkomen begrijpelijk. Wat mij betreft mag hij zich keihard opstellen als het gaat om het behoud van een sociale samenleving, waarin eindelijk eens niet de rijken ontzien worden, ten koste van uitkeringstrekkers, minima en mensen die afhankelijk zijn van langdurige zorg.

Het enige positieve wat ik heb kunnen vinden is meer geld en aandacht voor het onderwijs, waar ik zeker achter kan staan. Waarschijnlijk een puntje dat Rob Jetten gescoord heeft en enigszins links zou kunnen noemen maar verder toont hij zich net zo rechts als Rutte en Lubbers. Op de boekdelen sprekende beelden zien we een immer bezorgde Henri Bontenbal, een (gemaakt?) optimistische blik van Rob Jetten en een eeuwig glunderende Dilan Yesilgöz.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 3 Feb 2026 14:46:19    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 3 Feb 2026 16:37:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Breek me de bek niet open... . In het tijdperk Kok bekeerde de PvdA zich volledig tot het neoliberalisme. Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat daar niks links en alles rechts aan is?

Wat ik nu zie is een voorzichtige trend bij de PvdA om wat meer aandacht te stoppen in een sociaal beleid. Dat heeft erbij geholpen om met GL samen te gaan werken maar al met al vind ik GL-PvdA helemaal niet zo links. Ook niet uitgesproken rechts, voor de duidelijkheid, maar vooral een middenpartij, waar heel goed zaken mee te doen is.

Het feit dat Jesse Klaver bereid is om constructief samen te werken met deze minderheidscoalitie vind ik niet eens een ietsie tegemoetkoing, maar een groots gebaar.

Groen Links is zeker geen middenpartij maar een linkse partij, het staat notabene in hun naam, waarom je er nu een middenpartij van maakt is me niet duidelijk.
Middenpartijen zijn het CDA en D66, rechts is de VDD en extreem rechts is FvD en de PVV en de groep Markuszower. JA 21 staat tussen rechts en rechtstreem rechts in. Kleine partijen laat ik hierbij even buiten beschouwing.

Dat links in coalities niet uit de verf gekomen is, is te wijten aan hun eigen laakbaarheid om hun eigen ideeen en idealen in te leveren en niet hard genoeg te onderhandelen.

Ik heb toen ik jonger was altijd links gestemd en ben begonnen met de PSP.
Echter naar mate ik ouder werd werd ik steeds meer teleurgesteld in links, in hun onvermogen om hun eigen ideeen en idealen om te zetten in goed regeerbeleid die aanslaat bij de kiezer.
Tegenwoordig is mijn vertrouwen in links gedaald tot zo ongeveer het nulpunt , niet alleen in Nederland maar ook daar buiten. De democraten in Amerika zijn werkelijk in niets tot staat gebleken om enig tegenwicht te bieden tegen de Republikeinen en hetzelfde geldt voor links in andere Europese landen en ook hier in Nederland.
Het is niet dat ik niet geloof in de idealen en ideeen van Links, zeker wel, maar het is het onvermogen van links om dat om te zetten in een programma waar de kiezer in geloofd zodat ze op links gaan stemmen waar ik op stuk loop.

Ik stem ook niet recht of extreem rechts, mijn hoop is totaal gevestigd op het midden, in de hoop op beetje beleid dat in evenwichtige balans is waarin alle kiezers zich wel een beetje herkennen zonder dat aan al hun wensen wordt voldaan.

Dat Klaver bereid is tot constructieve medewerking aan dit minderheidskabinet is geen groots gebaar, totaal niet, het is ook in zijn eigen partijbelang.

Weer nieuwe verkiezingen helpen het land niet vooruit, samenwerking tussen links en rechts om ons land vooruit te helpen, om aan alle grote vraagstukken die spelen ergens uit te komen waar zowel links als rechts een beetje tevreden mee kunnen zijn en geen enkele partij totaal zijn wil kan opleggen.

Daarvoor is dit minderheidskabinet mijns inziens de grote kans, die hebben geen meerderheid, niet in de 1e kamer en zeker niet in de 2e kamer, dus die kunnen hun beleid niet zonder meer uitvoeren, die hebben meerderheden van de oppositie nodig en daar ligt de kans om in het midden uit te komen, tenminste dat hoop ik met heel mijn hart.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 3 Feb 2026 21:41:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar, ik had het voornamelijk over de PvdA. Ik heb uitgebreid uitgelegd waarom ik de PvdA niet zo links vind als vaak wordt gesuggereerd en daarbij ook dat de samenwerking, zo je wilt de fusie met GL, een stap in de richting zou kunnen zijn om weer wat sociaaldemocratische waarden te huldigen. Ik heb lang niet alles van de debatten gevolgd maar ik vond Klaver wel goed, voor zover ik hem kon volgen. Ik moet Dilan Yesilgoz nageven dat ze zich ook aardig weerde, hoewel ze natuurlijk niet gebarsten is van haar eerste leugen. Voor de volledigheid deed Rob Jetten het ook niet slecht maar ik heb sterk de indruk dat hij de uitputting nabij is, en dat begrijp ik. Politiek op dat niveau is topsport.

CDA en D66 zijn rechtse partijen, voor mijn part plaats je ze in het midden maar dan wel aan de rechterkant en zeker de VVD is rabiaat rechts nu die partij zelfs extreemrechtse principes is gaan hanteren. Met hetzelfde recht kun je GL-PvdA ietwat links in het midden plaatsen maar zo zout als hooitrol van der Plas het maakt is natuurlijk absurd.

Ik zie heus ook wel dat links niet alleen in Nederland maar wereldwijd aan het kortste eind trekt. Maar ik vind het niet terecht dat je de schuld daarvan bij links zelf legt. Ik zie oorzaken veel meer liggen bij verharding van de mensheid, de macht van het grote geld. Grote bekken krijgen meer ruimte dan ooit, dankzij de moderne media. Die media doen naar mijn bescheiden mening nauwelijks moeite om genuanceerde meningen naar voren te brengen, uitzonderingen daargelaten. Ik ben al heel lang lid van de VARA en dat laat ik maar zo , alleen al omdat MJ de gids iedere week met genoegen doorspit. Smile Maar Pauw en de Wit valt wat mij betreft onder de verzameling slappe, nietszeggende en rechts georienteerde talkshows, geen haar beter dan Eva, het gedrocht van Kockelman en VI. Het is allemaal meer vermaak dan informatie.

Als het maar lekker bekt, als het maar goed is voor de kijkcijfers, als het maar voor wat reuring zorgt dan is het al gauw goed en daar wordt ons volkje mee overspoeld. Met andere woorden: als het maar geld in het laatje brengt.

Wees maar niet bang dat ik een communistische eenheidsstaat nastreef of iets dergelijks maar ik vind de opkomst van het fascisme wel een heel groot risico. Ik vind de overeenkomsten tussen de opkomst van het Derde Rijk en wat er nu gebeurt in de VS tonduit beangstigend. Ik vrees zelfs dat ons goud in Fort Knox niet veilig meer is: Oproepen tot terughalen Nederlandse en Duitse goudvoorraden uit VS, of is het al te laat?

Voor wat er in de VS gebeurt zijn natuurlijk niet de democraten verantwoordelijk maar de republikeinen, die Trump als een messias, de Führer, op een voetstuk gezet hebben. Natuurlijk moeten de democraten meer doen dan zwaaien met lullige vlaggetjes maar het verzet groeit daar echt wel, met als gevolg het doodschieten van burgers die aantoonbaar niets verkeerds deden... Wat denk je van Iran? Het is niet alles links tegen rechts maar veel meer conservatief, het grote geld, wapenindustrie, mediamagnaten, soms reli-fanatisme en steeds meer dus ook fascisme tegen mensen zoals jij en ik die van hun vrijheid willen genieten, een onbezorgde oude dag willen hebben, een betaalbare gezondheidszorg, een woning en hun kinderen willen laten leren wat ze willen en waar ze goed in zijn. Mijn mening hoor, maar ik geloof er niet in dat rechts dat alles nou zo goed gaat waarborgen.

Wat dat 'midden' betreft is het misschien verleidelijk om naar de verkiezingsuitslagen te kijken maar dat doe ik liever vanuit democratisch perspectief. Bij de formatie is er veel te snel toegegevan aan Yesilgoz om GL-PvdA erbuiten te houden met een motivatie die nergens op sloeg. Een enigszins stabiele regering van middenpartijen zou er veel meer bij gebaat zijn geweest als GL-PvdA wel mee had gedaan. Nu ligt er een akkoord waar zowel links als rechts regelmatig op in zullen hakken et het risico van moties van wantrouwen en dan is er ook nog een Eerste Kamer, een van de factoren waarbij de vergelijking met het Deense stelsel mank gaat, waar het minderheidskabinetten betreft.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 6 van 6

Ga naar: