|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Mei 2026 11:55:24 Onderwerp: Hoever mogen demonstraties/acties gaan? |
|
|
| Citaat: | Extinction Rebellion (XR) kondigde aan zaterdag om 13.00 uur het spoor te willen betreden. Ook heeft de actiegroep een sit-in op het station aangekondigd, waarbij zittend wordt geprotesteerd. Die begint om 12.30 uur.
XR liet eerder weten om 13.00 uur het spoor te willen betreden, na de sit-in die om 12.30 uur begint.
XR pleit met de actie voor een embargo tegen Israël wegens het geweld tegen Palestijnen.
|
https://www.nu.nl/binnenland/6396777/extinction-rebellion-wil-utrecht-centraal-platleggen-utrecht-verbiedt-demonstratie.html
| Citaat: |
Utrecht - Demonstraten zijn van plan om opnieuw de ring van Utrecht te blokkeren. De actiegroepen Extinction Rebellion (XR) en Utrecht for Palestine (U4P) kondigen aan op zaterdag 4 juli vanaf 12.00 uur te demonstreren op de A12. De vorige keer zorgde dat voor veel verkeershinder in de regio Utrecht.
De activisten willen dat er direct een einde komt aan subsidies voor fossiele brandstoffen. "Wij rusten niet voordat de jaarlijks tussen de 39,7 en 46,4 miljard euro aan fossiele subsidies zijn afgeschaft", zegt Rozemarijn van 't Einde van XR. Dat geld moet volgens de actiegroep gebruikt worden voor bijvoorbeeld huisvesting en gezondheidszorg. |
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/4045952/actievoerders-willen-weer-ring-utrecht-blokkeren-rusten-niet
| Citaat: | | Een groep van 25 activisten van actiegroep Geef Tegengas hebben maandagmiddag geprobeerd om het spoor Betuweroute te bezetten. Een paar van hen hebben zich zelfs vastgeketend aan het spoor. |
https://www.gld.nl/nieuws/8475723/actiegroep-geef-tegengas-blokkeert-opnieuw-betuwerout.
En alle demonstraties die uit de hand lopen om te protesteren tegen de komst van een acz horen hier ook bij (zie ander topic).
| Citaat: | Het kabinet moet binnen twee weken alle voorgestelde bezuinigingen op de AOW en de uitkeringen voor werklozen en arbeidsongeschikten van tafel halen. Zo niet, dan gaan de vakbonden FNV, CNV en VCP in heel Nederland stakingen en werkonderbrekingen organiseren.
Gebeurt dat niet binnen 14 dagen, dan zullen ze vanaf 30 mei acties organiseren, zoals stakingen en werkonderbrekingen. |
https://www.ad.nl/politiek/in-het-hele-land-stakingen-als-kabinet-bezuinigingen-op-aow-en-uitkeringen-niet-schrapt~ab33b254/
Alhoewel de acties van Exteniason rebellion altijd geweldloos verlopen (daarvoor wel een compliment) vind ik acties zelf buitensporig, wat heeft op een spoor gaan zitten/liggen in hemelsnaam te maken met waar je voor demonstreerd?
Ik ben eerlijk gezegd dit soort acties meer dan spuugzat.
Snelwegen bezetten, sporen bezeten, geweld en vernieling, zelfs brandstichting, het lijkt nergens meer op, het lijkt wel of het doel tegenwoordig alle middelen heiligt.
Waar echter mijn grootste pijnpunt zit is dat met de demonstraties de gewone burger meestal de grootste gedupeerde is en niet degene die de problemen verooorzaakt, zoals de politiek of de bedrijven.
Wat als vanaf half mei half nederland plat gelegd wordt door stakingen in open vervoer? Wie zijn daar de dupe van? Juist de gewone burger die naar zijn werk moet, die moet maar zien hoe die op zijn werk komt.
Ik ben in zo'n geval voor wel een staking van het openbaar vervoer, maar doe het dan die dag(en) dan gratis ipv dat het niet rijdt, dan krijg je de burger sowieso al mee en straf je burger (waarvoor je het zegtvoor te doen) niet.
En acties zoals van extension rebelion en pro palestina ga daar heen waar het probleem zit, bij bedrijven/organisaties en de politiek zelf.
Bedenk een ludieke actie waarmee je de gewone burger mee mee krijgt dat is veel meer zinvol. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 23 Mei 2026 11:55:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 23 Mei 2026 13:49:03 Onderwerp: |
|
|
Op het moment dat ik dit schrijf heeft Extinction Rebellion het treinverkeer rond Utrecht stilgelegd.
Van mij mogen ze vastgeketend worden op een niet gebruikt stukje spoor; met een afwasteiltje en borsteltje waar ze elk één meter rail mogen schrobben en nadien in een weiland ver weg losgelaten worden.
Fanatiekelingen, helemaal bezeten van hun eigen waarheid, verliezen vaak de juiste proporties uit het oog, met als gevolg dat andere mensen de dupe zijn van hun acties.
Als actievoerder kun je toch iets bedenken wat wél de aandacht trekt maar waar anderen geen schade van ondervinden? Of is dat te moeilijk? _________________ Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt (Socrates) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Mei 2026 14:22:31 Onderwerp: |
|
|
| Denk dat ik het al vaker gezegd heb dat dergelijke chantagemiddelen waarbij de gewone burger als mikpunt genomen wordt allerminst door het doel geheiligd worden maar juist het doel ontheiligen. Ze bezorgen de (gedupeerde) burger een vieze smaak in de mond bij het woordje 'klimaat' of de naam 'Palestijn/Palestina' geheel omgekeerd ten aanzien van de 'vrome intenties'. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 987 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 23 Mei 2026 22:59:22 Onderwerp: |
|
|
Het ultieme doel van demonstraties is het overtuigen van een meerderheid. Als ze geen aandacht krijgen van het grote publiek, wereldwijd, ladelijk regionaal of plaatselijk naar gelang het belang dat speelt, hebben ze geen zin.
Ik heb er zelf altijd moeite mee gehad als de verkeerden getroffen worden door acties en dat zijn nogal eens ouderen, mensen met een klein inkomen en andere onschuldige burgers. Persoonlijk heb ik meerdere malen rottigheid bij azc's meegemaakt die juist de vluchtelingen troffen. De laatste tijd zijn dat de maar al te bekende relschopperij tegen asielzoekers maar ik kan me ook acties heigen zoals de Fabel van de Illegaal, die evengoed overlast veroorzaakten voor vluchtelingen, omdat ze zich afspeelden nabij azc's zoals in Leiden.
Van het OV maken grotendeels mensen met een laag inkomen gebruik, mensen die zich geen auto kunnen veroorloven en als de vuilnisophaaldienst staakt dan zet de villabewoner zijn afval gewoon even een of meerdere honderden meters verderop in zijn achtertuin, terwijl flatbewoners daar alleen hun balkonnetje voor hebben.
Maar ik moet ook denken aan KOZP, dat zich zo goed als altijd heel netjes heeft gedragen maar enorm veel gressie opriep bij zogenaamde voorstanders van ZP. zoals die blokkades op de snelweg. Dat afgezet tegen de boeren, die vernielingen aanrichtten en de maatschappij behoorlijk ontwrichtten met hun blokkades, in de fik steken van stukken snelweg en het rammen van de deuren van een provinciehuis.
Acties op een verlaten industrieterrein, ver van de bewoonde wereld hebben totaal geen zin. Maar demonstreren is wel een grondrecht, dus alle demonstraties verbieden kan niet, is puur antidemocratisch. Ik zou dat persoonlijk ook zeer onwenselijk vinden.
Dus, demonstreren mag en is een recht. Dat recht geldt uiteraard voor iedereen maar hoever mag je daarbij gaan? Mag je demonstreren tegen de democratie? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 23 Mei 2026 23:37:44 Onderwerp: |
|
|
Hinder of overlast zijn geen reden om demonstraties te verbieden. En terecht. Anders wordt het als de veiligheid of de gezondheid in gevaar komt, dan mag de overheid ingrijpen. Dat is bij wet goed geregeld. Ik ben faliekant tegen ingrijpen op deze wet, omdat je het gevaar loopt dat er dan een verbod komt op demonstraties die bijvoorbeeld de regering niet bevallen. Dan kom je op een glijdende schaal. Dus hoewel het heel lastig en vervelend kan zijn, het grondrecht om te demonstreren vind ik belangrijker dan dat.
Ik sta ook volledig achter de aankomende acties van de vakbonden tegen de bezuinigingen op sociale zekerheid. Die bezuinigingen raken iedereen (óók de burger die hinder ondervindt omdat hij gewoon naar zijn werk moet) maar met name de groep die het het zwaarst heeft. Hierover zijn al veel gesprekken gevoerd, maar ik denk dat Den Haag pas in beweging komt als acties het openbare leven ontwrichten. In die zin zou je kunnen stellen dat het de regering zélf is die door haar houding de vakbonden ( opmerkelijk genoeg gesteund dit keer door werkgevers) dwingt tot acties over te gaan. Het demonstratierecht is een heel belangrijk democratisch recht, dat vergeet ik nooit. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 24 Mei 2026 10:06:00 Onderwerp: |
|
|
Ik ben absoluut ook een groot voorstander van het demonstratierecht.
Ik ondersteun ook de doelstellingen van de meeste acties wel.
Waar het mij om gaat is de manier van actie voeren, daar heb ik bezwaren tegen.
Ik vind ook helemaal niet dat de gewone burger het meeste last van de acties hoeft te ondervinden, dat zouden in mijn optiek de politiek of bedrijven/organisaties moeten zijn die het betreft.
Zoals ik al aangaf bv bij stakingen in het openbaar vervoer. Je kunt dat bij een staking gratis maken, dan heeft de burger er geen hinder van, die zal de actie sympathiek vinden en veel meer geneigd zijn deze te ondersteunen waardoor er een grote actie is en veel draagvlak onder de burger.
En zo zijn er wel meer publieksvriendelijke acties te bedenken.
Het gaat mij dus om de manier van demonstratie die mij tegenstaat, niet het doel of het recht op demonstratie.
En verder ook dat als demonstranten demonstreren op plekken welke welke niet zijn toegestaan of vernielingen of geweld gebruiken hiervoor gestraft worden en dat dit geldt ongeacht welke groepering het is (dus ongeacht of men zelf het doel ondersteund). |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 987 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 24 Mei 2026 14:35:54 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | En verder ook dat als demonstranten demonstreren op plekken welke welke niet zijn toegestaan | Dat klopt niet. Voor een demonstratie heb je geen toestemming nodig. Wel is er een meldplicht. Dat recht op demonstratie gaat best ver. De burgemeester mag zich niet bemoeien met de inhoud van de uitingen, zelfs als die strafbaar zijn.
Er zijn enkele uitzonderingen die zeer terughoudend mogen worden toegepast. Als er maatregelen worden getroffen moeten die de meest minimale proporties hebben.
Op grond van artikel 2 van de Wet openbare manifestaties mag de burgemeester een demonstratie uitsluitend beperken, verbieden of beëindigen ter bescherming van:
1. De gezondheid – bijvoorbeeld bij een ernstige epidemie of gevaar voor de volksgezondheid.
2. Het verkeer – wanneer een demonstratie onaanvaardbare hinder voor het verkeer oplevert of hulpdiensten blokkeert.
3. De openbare orde – ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden door de demonstranten zelf.
Een verbod is altijd een ultimum remedium. De burgemeester moet altijd kiezen voor de minst ingrijpende maatregel. Ingrijpen op basis van inhoud is verboden.
Demonstratierecht: waar ligt de grens in Nederland?
Volgens die criteria zijn sommige acties van XR dus niet toegestaan en waarschijnlijk ook de blokkade van het spoorwegnet in Utrecht niet vanwege de vergaande ontwrichting van de maatschappij.
Iets anders is de sympathie van de burgers. Door overlast worden die mogelijk aan het denken gezet maar als acties een te grote beperking betekenen dan verdampt de sympathie. Het scheelt natuurlijk ook als het doel het overgrote deel vaan het volk raakt, zoals de onzalige plannen van het kabinet jetten, dsat de rijken spaart en de lage en middeninkomens juist extra onder druk zet. Ik kan me zelfs voorstellen dat links en rechts elkaar zullen vinden wat betreft bezwaren tegen die plannen, dus dat verzet wordt heel breed.[/url] |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|