Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 21 Jan 2025 12:55:46 Onderwerp: |
|
|
Ik ben er bang voor dat Ozempic een lapmiddel gaat zijn bij overgewicht, dus enkel het gebruik er van kan gewichtsverlies opleveren, maar als je je levensstijl er daar naast niet bij aanpast, moet je het chronisch gaan gebruiken. Dan is het een duur geneesmiddel en lost het weinig echt op.
En mensen zijn nogal gefocust op slank, dus ik vermoed dat velen het graag gaan gebruiken om af te vallen zonder echte gedragsverandering op levensstijl en die nemen eventuele bijwerkingen graag op de koop toe.
Leefstijlverandering is de beste en op den duur de best werkende oplossing (behalve uiteraard bij extreem overgewicht, maar daar leidt de meerderheid niet aan).
Ik geloof ook niet zo dat al de voordelen van Ozempic opwegen tegen de nadelen.
https://tinyurl.com/5ahsz96z
https://tinyurl.com/ynfrnvk9
https://tinyurl.com/4ztdm43u
Ik ben zeker niet tegen Ozempic, maar het is zoals met zoveel geneesmiddelen enkel symtoonbestrijding en geen echte oplossing. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 21 Jan 2025 12:55:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 303 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 22 Jan 2025 13:50:26 Onderwerp: |
|
|
Ozempic kan voor sommigen een goede remedie zijn maar niet voor iedereen. Aanpak van overgewicht/obesitas is maatwerk. In ieder geval ben ik sterk voor een goede indicatie op grond van wetenschappelijk bewijs, wat neerkomt op doktersvoorschrift. Ik ben er zeer op tegen dat het spul aan Jan en Alleman ten goede komt, zeg maar degenen die het kunnen betalen en zeker als dat ten koste gaat van diabetici.
Laatst aangepast door Keesvi op 23 Jan 2025 13:26:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Jan 2025 12:18:39 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | Ik ben er zeer op tegen dat het spul aan Jan en Alleman ten goede komt, |
Hier ben ik dus ook beetje bang voor, je hoort het overal op het nieuws en in talksshows, dat Ozempic goed is tegen wel 42 kwalen nadat dit onderzoek naar buiten kwam, maar niemand vermeld hierbij de bijwerkingen en nadelen, zeker niet op lange termijn.
Het illegale circuit gaat hier volop van profiteren ben ik bang, zeker ook omdat lang niet iedereen met overgewicht hier voor een doktersrecept zal krijgen, omdat ze geen hoog of extreem overgewicht hebben. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Jan 2025 12:31:27 Onderwerp: |
|
|
Die nadelen worden in het Volkskrantartikel ook benoemd maar ik ben het grondig met jullie eens dat Ozempic niet een lapmiddeltje moet worden.
Wordt obesitas veroorzaakt door verkeerde leefgewoonten zoals een dieet op basis van 'lekkerijen' en zou daarbij naar de Ozempic gegrepen worden om enkel 1 van de vervelende gevolgen corpulentie tegen te gaan dan is het enkel maar wachten op overige vervelende gevolgen van die verkeerde leefgewoonten als ongezonde voeding en te weinig beweging. Zou een uiterst kortzichtige vorm van symptoombestrijding zijn. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 24 Jan 2025 10:43:15 Onderwerp: geloof toch echt dat voorkomen beter is dan genezen en dat l |
|
|
Citaat: | Het is een laatste redmiddel: een maagverkleining voor kinderen met obesitas. Tegenwoordig kan dat ook in Nederland, in het kader van een wetenschappelijke studie. Zes kinderen zijn inmiddels met succes geopereerd. Al blijven artsen voorzichtig.
De eisen voor een maagverkleining bij kinderen met ernstig overgewicht zijn streng. Er moet sprake zijn van een BMI hoger dan 35, de puberteit moet zijn doorlopen en de patiënt moet meerdere chronische aandoeningen hebben. De minimumleeftijd ligt op 13 jaar. Vreugdenhil: "Ook moeten ze minstens een jaar leefstijlbegeleiding hebben gehad met onvoldoende resultaat."
In 2023 had ruim 12 procent van de 4- tot 17-jarigen overgewicht. Het aandeel kinderen met ernstig overgewicht was 4,1 procent en stijgt elk jaar. In Nederland hebben op dit moment ongeveer 120.000 kinderen ernstig overgewicht.
|
https://nos.nl/l/2552883
Hier word ik toch wel triest van, zo jong en dan al een maagverkleining die gevolgen heeft voor de rest van je leven.
Ik geloof toch echt niet dat die kinderen enkel zo dik zijn geworden door erfelijke aanleg en chronische aandoeningen, leefstijl zal zeker een belangrijke oorzaak zijn geweest. Al kan chronische ziekte en medicatie zeker meegespeeld hebben, dat sluit ik niet uit.
Hier aan zie je wel het belang van zo vroeg mogelijk beginnen met een gezonde leefstijl gewoonte, een verkeerde leefstijl afleren is echt heel moeilijk. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 24 Jan 2025 11:12:03 Onderwerp: |
|
|
Gister was op TV in ik meen Eenvandaag een meisje te zien dat heel jong een maagverkleiningsoperatie had ondergaan waarbij ik diezelfde gedachte had als jij Dagmar...was er nu echt niet anders mogelijk. Wat heeft een maagverkleining op zo'n jeugdige leeftijd waarop iemand zelfs nog in de groei is voor mogelijke gevolgen op latere leeftijd...Misschien geen enkel, maar dat alleen hiertoe nog kon worden overgegaan in de ogen van de ouders, artsen, zijzelf...Nou ik wil geen oordeeel vellen maar wel ook even mijn verwondering hierover uiten |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 303 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 25 Jan 2025 06:58:43 Onderwerp: |
|
|
Het is door wetenschappelijk onderzoek volkomen duidelijk dat maagverkleining een uiterste rednmddel is bij jongeren. De eisen zijn streng, o.a. de puberteit moet doorlopen zijn, wat volgens mij betekent dat al het andere bewezen niet of onvoldoende gewerkt heeft. Dat artsen hierbij een belangrijke rol spelen is geen 100% garantie maar je mag verwachten, dwingend eisen zelfs, dat die zich aan hun beroepsethiek houden. Het is te hopen dat er in de nabije toekomst betere alternatieven gevonden worden maar waarom zou je dan toch maagverkleining afkeuren zolang het een laatste redmiddel is? Alsof het hanteren van de tegeltjeswijsheid 'ieder pondje gaat door het mondje' qoute que qoute de enig juiste leidraad zou moeten zijn. Alsof morbide obesitas niet verwoestend is in die jonge leeftijdsfase, niet alleen nu maar voor de rest iemands leven. Hetzelfde geldt voor semaglutide en andere middelen die naast hun therapeutische werking altijd ook nadelen, c.q. bijwerkingen hebben. Het is altijd een kwestie van afwegen wat het beste is in individuele gevallen. Daarnaast is het nooit zo dat slechts die ene interventie tot het gewenste resultaat moet leiden maar altijd onderdeel uitmaakt van een pakket.
Natuurlijk is preventie, het ondergeschoven kindje in de gezondheidszorg, ontzettend belangrijk om obesitas zoveel mogelijk te voorkomen. Maar door fysiologische afwijkingen is gewichtsverlies en -controle, zeker als obesitas toegeslagen heeft, nog een stuk moeilijker en voor een aantal lijders dus onmogelijk zonder rigoureuze ingrepen. Het is natuurlijk prima om er kritisch naar te kijken, doe ik ook, maar dat doen de deskundigen op dat gebied toch ook? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 25 Jan 2025 13:05:27 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | .......maar waarom zou je dan toch maagverkleining afkeuren zolang het een laatste redmiddel is? Alsof het hanteren van de tegeltjeswijsheid 'ieder pondje gaat door het mondje' qoute que qoute de enig juiste leidraad zou moeten zijn. Alsof morbide obesitas niet verwoestend is in die jonge leeftijdsfase, niet alleen nu maar voor de rest iemands leven.
Ik keur het niet af, ik vind het vooral triest voor een kind dat het zover gekomen is dat dit het laatste redmiddel is.
Natuurlijk is extreem overgewicht en daar hebben we hier uiteraard over, ook heel belastend voor de rest van het leven een kind, daar zijn we het helemaal over eens.
Maar door fysiologische afwijkingen is gewichtsverlies en -controle, zeker als obesitas toegeslagen heeft, nog een stuk moeilijker en voor een aantal lijders dus onmogelijk zonder rigoureuze ingrepen.
Er zijn zeker ziekten die overgewicht in de hand werken, maar het is maar zelden dat enkel fysiologische afwijkingen hiervan de oorzaak zijn.
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 17 Feb 2025 13:43:17 Onderwerp: |
|
|
Citaat: |
Aantal levertransplantaties wegens overgewicht neemt toe
Volgens het fonds hebben zo'n 4 miljoen Nederlanders een leververvetting, vaak zonder het te weten. Bij 4 procent van alle Nederlanders is er sprake van een actieve leverontsteking door leververvetting. Het zou naar schatting om ongeveer 700.000 mensen gaan.
Van alle transplantaties die chirurgen uitvoerden, was 25 procent een patiënt met een vervette lever door overgewicht.
|
https://www.nationalezorggids.nl/ziekenhuizen/meer-levertransplantaties-door-nederlanders-met-leververvetting-door-overgewicht/
https://nos.nl/l/2556204
Er moet echt veel meer gedaan gaan worden aan een gezonde levensstijl voor iedereen in Nederland, er moet echt veel meer bewustwording komen hoeveel ellende te voorkomen is door een gezonde levensstijl, nog afgezien van de kosten voor het zorgstelsel. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|