Kan er een fijngeweven katoenen doek gebruikt worden in de plaats van een kaasdoek?
Kan een keramische geglazuurde pot met gaatjes ook dienst doen als kaasvorm?
Ik ben pottenbakker (draaien).
Mvg
Raf
- Geplaatst: 3 Apr 2013 13:49:22
- Geplaatst: 3 Apr 2013 18:06:35
johnshadows
Een 'fijngeweven katoenen doek' is prima, omdat het toch gaat om het beletten van het plakken van de wrongel aan de wand van je vorm.
Maar anderzijds moet ik wel opmerken dat de structuur van je doek bijdraagt aan de vorming van een 'korst' op je kaas.
Wanneer je kijkt naar de netten uit een Kadova-vorm begrijp je beter wat ik bedoel.
- Geplaatst: 3 Apr 2013 18:10:29
johnshadows
Een 'keramische geglazuurde pot met gaatjes' kan dienst doen als vorm.
Bedenk echter wel dat je die vorm dient 'warm' te gebruiken.
Dus als je kaasrecept spreekt van 32°C wanneer de wrongel klaar is, moet je vorm ook 32°C zijn.
Vandaar dat je ook ziet bij het kaasmaken dat ze het kaasvat onderdompelen in de nog warme wei alvorens te vullen.
- Geplaatst: 3 Apr 2013 18:13:04
johnshadows
Ik ben wel zeer benieuwd naar die zelfgedraaide en gebakken vorm.
En ik vermoed Herman -Hoeklijn- evenzeer.
Een fotootje?
Ik denk dat je ze heel goed kunt versturen in noppenfolie in een goed passende doos.
Ik krijg van de brouwmarkt ook alle glazen flessen en potten zo opgestuurd
in veel verpakkingsmateriaal gaat heel goed.
Waarschijnlijk zijn hier veel meer mensen die graag van je af zouden afnemen. zoals ik!
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!